Fixa en plats i himlen?

26 juli
2 KOMMENTARER

Sommarkväll heter ett trevligt caféprogram i SVT. I programmet den 13 juli medverkade ena halvan av den skånska humorduon Anders & Måns. Den här gången var det Måns som gav sig ut på uppdrag för att besvara frågan:”Hur säkrar man en plats i himlen?” Då vaknade åtminstone jag till i TV-soffan!

Först ut i intervjurundan med företrädare för de stora världsreligionerna var en präst i Svenska Kyrkan. Måns fråga om hur man får en plats i himlen besvarades så här:

– Du är människa. Du är skapad utav Gud. Du är älskad utav Gud, för precis den du är. Då finns det en plats, det är min tro.

– Oavsett hur illa jag beter mig på jorden?

– Jag tycker ju inte att du ska bete dig illa, men det är klart att det finns förlåtelse för alla.

– Lysande; då behöver jag inte bli religiös för att komma till himlen!

Det låter som en genomtrevlig religion, men det är en religion med stora problem. Den har inget att säga om det onda och människans främlingskap inför Gud. Det är en religion med skapelsetro, men utan frälsningsdrama och utan Frälsare.

I verkligheten är det inte kristen tro, hur mycket präst uppgiftslämnaren än är. Det är en ny religion som numera ofta paraderar under falsk flagg och kallas kristendom.

Men vänta nu; visst säger väl kristen tro att det finns en Gud som skapat oss och som älskar oss? Visst säger väl kristen tro att det finns förlåtelse för alla? Jo, det är avgörande sanningar i all kristen tro. Men de är insatta i ett sammanhang som också talar om att vi människor har missat målet med vår existens, att vi har gjort uppror och gått vilse, men att Gud har iscensatt en underbar räddningsaktion för att vinna oss tillbaka. Vi är förlorade men erbjuds räddning genom Jesus.

När Jesus framträdde kom han inte med ett sövande: Allt är OK. Nej, han sa: ”Tiden är inne. Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet!”

På Pingstdagen frågade åhörarna Petrus: ”Vad skall vi göra?” Han svarade inte: Allt är OK. Nej, han sa: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.”

När filosoferna i Aten frågade Paulus om hans lära svarade han inte: Allt är OK. Han sa: ”En lång tid har Gud haft överseende med okunnigheten, men nu ålägger han människorna, alla och överallt, att omvända sig.”

Hur borde prästen ha svarat på Måns fråga om plats i himlen? Paulus fick frågan av fångvaktaren i Filippi: ”Vad ska jag göra för att räddas?”. Svaret kom utan tvekan: ”Tro på herren Jesus, så ska du bli räddad”

(Krönika i Världen Idag 26 juli)

2 KOMMENTARER till “Fixa en plats i himlen?”

  1. martin kihlström skriver:

    En präst i en kyrka som inte tror eller vågar visa vägen. Vilket är vanligt i Sverige idag. Kommer att rasa som ett korthus. Det rättvisamärkta kaffet blir mer viktigt än människors eviga utgång. Varför överhuvudtaget kalla sig präst? Det är som en hjärtdoktor som inte bryr sig om hjärtat utan bara fokuserar på tånaglarna. Varför anställa en sådan?

  2. Per Henriksson skriver:

    Såg inslaget på SvT-play. Avslutningen av intervjun var nästan det sorgligaste – när prästen i fråga gör en uppgiven gest och säger ”Det var du som sa det”

    Min undran är hur ansvariga för utbildningen av präster överhuvudtaget kan släppa ut präster i tjänst med så dålig kunskap om fundamenten i den kristna tron? För att anknyta till ovanstående kommentar; Det är som att ge titeln hjärtkirurg till någon som bara fått utbildning i pedikyr.

Skriv en kommentar











Sök